ancovdwerff.reismee.nl

De reis van Amsterdam naar Auckland

Auckland, 29th August 2014

Zoals bij jullie bekend, ben ik afgelopen maandag vertrokken naar de andere kant van de wereld. Het afscheid was niet het meest fijne gedeelte, maar zoals Marco Borsato zegt: 'Afscheid nemen bestaat niet'. Na een laatste bakje koffie met een Hollands stuk appelgebak op Schiphol moest de grootste stap genomen worden, namelijk door de douane heen. Voor mijn ervaring was dit de grootste stap om de eenvoudige reden dat je er vanaf dat moment echt helemaal alleen voor staat. Op het moment dat ik de douane door liep besefte ik eigenlijk ook pas goed waar ik in hemelsnaam aan was begonnen. Om dit gevoel te vieren, heb ik als afscheid van Nederland nog een lekker flesje koude Heineken gedronken.

Het eerste gedeelte van de lange reis, was het stukje van Amsterdam naar Dubai. Wat dit stuk van de reis wel bijzonder maakte, was dat ik met het grootste 'model' passagiervliegtuig zou gaan vliegen die er momenteel is. Ik zat dit stuk namelijk in een Airbus A380-800. Kijk, die kunnen we van m'n lijstje afvinken. (Mocht je geen idee hebben wat een Airbus A380-800 is, google dan maar even).

In Dubai aangekomen, bracht een trein me gelijk naar de volgende terminal vanwaar ik zou vertrekken richting Singapore. Om de tijd te doden heb ik geprobeerd om de gratis WIFI op het vliegveld aan de praat te krijgen op m'n tablet, zodat ik nog wat kon communiceren met de een of ander. Ondanks dat dit niet erg lukte (op de laatste 5 minuten voor het boarden na), heb ik me daardoor niet verveeld.

Het stuk naar Singapore is ook prima verlopen. Met 3 stoelen voor mezelf mocht ik namelijk niet klagen. Om 14:05uur plaatselijke tijd kwam ik aan op Singapore Airport. Ter info: Hier in Singapore is het 6 uren later dan bij jullie in Nederland. Nadat ik door de douane heen was en mijn bagage van de band had geplukt, werd ik ontvangen door een chauffeur van Tour East Singapore. Hij bracht me naar het hotel, wat helaas wel buiten het echte centrum ag. Toch weerhield dit me er niet van om vrijwel direct na aankomst een lekkere wandeling door het stadsgedeelte waarin ik verbleef te maken. Ondanks de temperatuur (37 graden) en het benauwde klimaat heb ik me heerlijk vermaakt. De volgende morgen om 08:30 (bij jullie dus nog 02:30) werd ik opgehaald door de bus voor een heuse citytrip. Met mijn camera in de aanslag hebben we de volgende plaatsen bezocht:

- Merlion Park. Dit park ligt in het business centre of Singapore. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de hoge gebouwen en het bijzondere Marina Bay Sands hotel dat bestaat uit 3 gebouwen met op het dak van deze 3 gebouwen een groot (stads) park. Ook vind je hier dé toeristische attractie van Singapore, namelijk de Merlion. Dit figuur is een kruising tussen een leeuw en een vis. Ik heb hier echt genoten van het uitzicht. Ondanks dat het de eerste plek was die we bezochten, was dit wel exact het beeld wat ik eigenlijk van Singapore had. We begonnen naar mijn mening dan ook gelijk met het hoogtepunt.

- Chinatown: De naam zegt al genoeg. Een stadsgedeelte waar de Chinese cultuur duidelijk aanwezig is, zowel in de populatie als in de gebouwen en winkeltjes. Leuk om even gezien te hebben, maar niet het deed me niet bijzonder aan Singapore opzich denken.

- Tempel: We bezochten een oude tempel die nog altijd wordt gebruikt. Na 5 minuten kreeg ik al op m'n sodemieter omdat ik van het meest heilige en belangrijke stuk van de tempel een foto probeerde te maken. Ja sorry, maar ik mocht van alles foto's maken en had écht het bordje gemist waarop stond dat we van dat stuk net geen foto's mochten maken. De mensen die mij een beetje kennen weten dat ik sowieso al niet graag tempels en kerken bezoek dus bij dit onderdeel van de trip was mijn motivatie al snel weg. Maar, toch leuk om er even geweest te zijn.

- National orchid garden: We bezochten een mooie bloementuin, waar de orchidee centraal stond. Ik heb er even heerlijk doorheen gewandeld, maar ook dit deed me niet zozeer aan Sinagore zelf denken. Maar ach, leuk voor de vrouwen en de bloemenliefhebbers onder ons.

- Fabriek waar ze d.m.v. handwerk de meest fantastische dingen maken met natuursteen: De dingen die ik daar heb zien hangen waren eigenlijk gewoon buitengewoon mooi. De dingen (bijvoorbeeld 'schilderijen) die ze van natuursteen maken zijn subliem. Zo fijn en nauwkeurig werk dat dat is en nog alles in 3D ook. Uiteraard betaal je daar ook wel naar, maar chapeau voor de makers. Leuk om er even binnen gekeken te hebben.

- Little India: De naam zegt het eigenlijk ook al. In Little India staat de Indiase cultuur centraal. Het was weer heel anders dan Chinatown en dus was het leuk om evne doorheen te lopen. Echter had ik alles hier snel gezien, waarna een busje me weer terugbracht naar het hotel.

Vanaf dit moment kon ik 5 uren wachten tot ik bij het hotel zou worden opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Deze tijd heb ik gebruikt om nog maar een rondje te lopen, zodat ik gelijk wat eten kon halen. Omdat ik alles rond het hotel al had gezien ben ik op den duur aan het zwembad gaan liggen (slapen). Ik was helemaal klaar voor het volgende gedeelte van de reis, namelijk het vertrek van Singapore naar Sydney, om vervolgens door te reizen naar Auckland (Nieuw-Zeeland).

Ook daar ben ik inmiddels aangekomen. Plaatselijke tijd 14:15 (bij jullie is het 10 uren eerder), was ik veilig in m'n hostel. Om ook hier niet stil te zetten, heb ik de eerste dag veel door het centrum gelopen. Mijn eerste indruk is dat het een mooie stad is. Ik besef me echter heel goed dat ik hier niet kom voor de steden, maar voor het landschap en het reizen. Ik ben nou eenmaal totaal geen stadsmens en houd echt niet van deze inmense drukte. Toch heb ik me uitstekend vermaakt en mooie indrukken opgedaan. Om wat bij te komen van het tijdsverschil, ben ik deze avond vroeg gaan slapen. Vrijdag werd ik namelijk ook om 10:00 uur al verwacht bij het International Exchange Programm centre. Hier heb ik verdere informatiegekregen over het reilen en zeilen hier in Nieuw Zeeland. Ook heb ik veel hulp en tipsgekregen over zaken die voor mij belangrijk zijn of die ik moet regelen. Na dit bezoek moet ik tevens mijn Nieuw-Zeelandse bankrekening activeren en moet ik een soort van Nieuw Zeelands BSN nummer aanvragen.Beide zaken heb ik nodig om hier betaald werk uit te voeren. Ik heb op het moment van schrijven het idee dat ik wellicht toch maar werk ga zoeken buiten Auckland, zodat ik meer van het landschap/platteland kan gaan genieten als van deze inmense en grote stad. Al zal ik, voordat ik te hard roep, eerst maar eens kijken wat voor werk er allemaal mogelijk is.

In het hostel heb ik al leuk contact gehad met de heren die op de kamer slapen. Het zijn op het moment van schrijven 2 Duitsers en 1 Deen. Met allen heb ik al veel contact gehad.

Met de Jetlag valt het gelukkig mee. Ben alleen wat moe, maar na wat bijslapen moet dit helemaal goed komen.

In mijn volgende verhaal zal ik jullie op de hoogte stellen van de activiteiten die ik hier in Auckland heb uitgevoerd en welke mogelijke vorderingen er zijn op reis- en/of werkgebied.

Excuses voor mogelijke spel- of typfouten. Doordat ik steeds een stukje schrijf, kan er wat verkeerd worden geschreven.

Ik zal ook nog proberen wat foto's toe te voegen van mijn bezoek aan Singapore. Wordt vervolgd.

Met vriendelijke groet,

Anco van der Werff

Reacties

Reacties

anke

Goed verhaal ancie :) geen enkele spelfout een dikke 10! Xxxxx

Tante Ineke

Aahh, helemaal geweldig!
Nog maar net weg maar wat een avontuur al!
Spelfouten worden vergeven: het gaat in elk geval nog allemaal in 't Nederlands, haha!
Geniet ervan en tot de volgende BLOG!
Dikke knuffel!

Mustafa

Mooi en leuk geschreven verhaal Anco! Jouw ontdekkingsreis is al begonnen.En de Airbus A 380 ken ik wel.Het is op dit moment het grootste passagiersvliegtuig van de wereld.Ik ben ervan overtuigd dat je de komende maanden nog veel meer mooie en indrukwekkende ervaringen gaat mee maken.Groetjes,Mustafa

Els

Wow, wat heb je dit goed geschreven joh! Ik kon het helemaal voor me zien. Wat heb je, in die paar dagen, al enorm veel gezien! Ik ben benieuwd naar je volgende blog.
Dikke knuf. -xXx-

hetty

leuk verhaal anco, je schrijft beeldend zodat ik een en ander ook meebeleefde
succes met werk zoeken, je hebt al een indrukwekkende week achter de rug, groetjes

Henriëtte

Ha Anco,

je hoeft al niks meer uit te leggen, ik weet nu waar je aan begonnen bent ;) Maak er wat moois van! Ik volg je in ieder geval, wie weet kun je nog eens over je ervaringen vertellen op de pabo :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active