ancovdwerff.reismee.nl

5-Daagse tussenstop Sydney, Super keuze!

Sydney, 15 april 2015

Hallo Nederland,

Zoals recent verteld, is mijn reis in Nieuw Zeeland tot zijn einde gekomen. Na een goede vlucht - met een eigen tv scherm, goede maaltijd en een lekker wijntje - in het grootste passagiersvliegtuig dat er bestaat (Airbus A380-800), ben ik op 11 april in de avond aangekomen in Sydney, Australië. Nadat we door de douane waren gekomen en nadat we onze spullen hadden opgehaald, moesten we onszelf vervoer naar het hostel gaan regelen. Deze diende zich al vrij snel aan, al duurde het een tijdje voordat we daadwerkelijk bij het hostel werden afgezet. Omdat het al laat in de avond was, hebben we op deze 11 april niks meer uitgevoerd. Toch zag ik tijdens het landen al, dat Sydney een ongekend grote stad is. Bizar!

Een van de grootste redenen waarom we Sydney als bestemming hadden gekozen, was omdat we graag het alom bekende Opera House en de tevens zeer bekende Sydney Harbour Brigde wilden zien. Uiteraard stond het bezoeken van deze 2 trekpleisters dan ook op onze agenda voor de eerste volle dag die we in deze wereldstad zouden spenderen. Eerlijk is eerlijk, het is ontzettend gaaf en vrij indrukwekkend om deze 2 'beroemdheden' te aanschouwen. Wat het makkelijk maakt, is het feit dat de Harbour Bridge en het Opera House zeer dicht bij elkaar liggen. Ik heb ze dan ook samen op 1 foto weten te krijgen. We hebben op onze eerste dag tevens wat door de stad en door een park gelopen. Ondanks het feit dat er genoeg te zien is in Sydney, hadden we vooraf geen planning/verlanglijstje gemaakt. We besloten dag tot dag te bekijken wat we wilden zien of waar we heen wilden gaan. Zo besloten we dan ook, om op te tweede dag de ferry naar Manly te pakken. Manly is een 'suburb' van Sydney en ligt op een half uur varen van het Operahouse verwijderd. Manley bezit een van de bekendste stranden van Sydney (Manly Beach) en is erg toeristisch. Lopend in dit gebied besef je absoluut niet dat het nog steeds bij Sydney hoort. Het is er gezellig, kleinschalig en erg mooi. Nu troffen wij het ook nog eens, dat we prachtig weer hadden. Gelukkig kon ik, al liggend op het strand, wel mijn shirt uittrekken. Echter moest ik hierbij mijn linkerarm van de zon afschermen vanwege de nieuwe tattoo die ik daar heb laten zetten (Tobias heeft dezelfde op zijn schouderblad/rug laten zetten). In ieder geval is het een erg goede keuze geweest om de tweede dag in Manly door te brengen.

Ook de derde dag hebben we op een prachtige manier besteed. Om 07:50 in de morgen werden we opgehaald voor een dagexcursie naar de Blue Mountains. Ondanks dat de naam het wellicht zou vermoeden, zijn de bergen niet blauw gekleurd. Het heeft meer te maken met de strak blauwe lucht - die de bergen een mooie kleur geven - die er zeer vaak te zien is. Het gebied van de Blue mountains staat tevens bekend om het vele regenwoud (Unesco werelderfgoed) en de rotsformatie 'the three sisters'. Het uitzicht bij de blue mountains was werkelijk prachtig en uniek, zeker de moeite waard. We zijn tijdens deze trip tevens naar Scenic World geweest. Tobias en ik wilden hier graag een speciale plaats bezoeken, maar helaas was er geen tijd genoeg voor. Tijd kan een probleem zijn als je met een excursie mee gaat. Toch hebben we ook hier wel bijzondere dingen gedaan. In het prachtige landschap hebben we namelijk gebruik gemaakt van de volgende 3 bijzondere transportmiddelen: Australia's highest cable car, Australia's biggest cable car en the steepest incline passenger carrying rialway in the world. Eerlijk is eerlijk deze treinrails was echt allemachtig steil. Tevens hebben we een blik geworpen op de bekende 'Katoomba waterval'. Aan het einde van de excursie werden we met de bootferry teruggebracht. Deze tocht duurde 45 minuten. Het beste aan deze tocht was de prachtige zonsondergang die we konden aanschouwen. Helaas hebben we niet alles gezien wat ons in de brochure was beloofd te zien. Zo hebben we bijvoorbeeld het Sydney Olympic Park niet gezien. Al met al was het een mooie dag, welke zeker de moeite waard was.

Na deze lange dag besloten we weer een ongezonde maaltijd te eten bij de Circular Quay. Daar zit je dan met friet en een paar vissnacks, op een bankje, uitkijkend op de Sydney Harbour Bridge en het verlichte Opera House. Tobias en ik hadden het er nog even over, hoe onwerkelijk het toch eigenlijk is. Het is wat dat betreft een machtig gevoel en ik ben trots dat ik dit mag meemaken.

Op onze laatste dag in Sydney hebben we vrij weinig gedaan. Vanwege de meest waardeloze kamergenoten die je je maar kunt wensen (een Australiër die net gelukkig is gescheiden, zuipt zich iedere avond klem om zijn problemen te 'vergeten', maakt vervolgens een hoop kabaal op de kamer en snurkt alsof het zijn lust en zijn leven is en een Duister die zo onsociaal is dat je denkt dat hij nog nooit andere mensen heeft gezien), besloten we na een paar vermoeiende dagen inclusief slapeloze nachten, iets langer op bed te blijven liggen. Het hostel waarin we verblijven is inmens groot. Deze grootte van het hostel zorgt ervoor dat het sociaal contact met andere backpackers veel minder is. Tobias en ik geven dan ook beiden zeer zeker de voorkeur aan kleinere en persoonlijkere hostels, zoals we deze veel in Nieuw Zeeland hebben gehad.

Omdat morgen onze vlucht naar Azië zal zijn, hebben we nog e.e.a. opgezocht op internet. We kwamen er echter al snel achter dat de motivatie om vooraf veel te plannen er eigenlijk niet is. We zien ter plekke wel hoe en wat en zullen ons dan ook dag tot dag zien te gaan redden. Ondanks dat het morgen al begint, lijkt Azië nog altijd een 'ver van mijn bed show'. Ik zit nu immers nog in Australië, niet?!

Wellicht dat we vandaag besluiten toch nog iets te bezoeken. Het enige wat echter zeker is, is dat we vanavond opnieuw wat zullen gaan eten in de haven bij de Harbour Bridge en het Opera House. Het Australië avontuur zit er voor nu dan weer op. Ik ben erg blij dat ik Sydney als tussenstop heb gedaan, het was een prachtige stad! Om 06:20 zal onze Shuttlebus naar het vliegveld rijden, waarna we om 09:45 uur het vliegtuig naar Bangkok zullen pakken.

Op naar het volgende hoofdstuk.

Groeten uit Sydney, Australié,

Anco

tante Ineke

Hey lieve favo neef!
Dat noemen ze nou nog eens 'kort maar krachtig': het is inderdaad onvoorstelbaar dat jij nu zoveel meemaakt, haha.
Inmiddels hebben we mekaar alweer vanuit Azië gesproken, dus... op naar de volgende BLOG.
Have fun, guys!
Dikke knuffel...