ancovdwerff.reismee.nl

Een geheel andere cultuur, Thailand

Beste mensen van het goede leven,

Na 7,5 maanden in Nieuw Zeeland en 5 dagen in Sydney te hebben gezeten, zijn Tobias en ik aangekomen in Thailand. Het dure en meer luxe leven in Nieuw Zeeland en Australië werd verwisseld voor een goedkopere, hectischere en armere omgeving. Voor ons was dit even omschakelen, al genoten we vanaf het eerste moment van de cultuur en leefstijl hier. Met temperaturen tussen de 35 en 40 graden (in de nacht 30 graden), waren in ieder geval de eerste dagen in Thailand bloedheet. Terugkijkend op onze trip vind ik wel dat we misschien meer hadden kunnen doen en meer hadden kunnen zien. Maar door de gezelligheid met mensen, hebben we besloten meer te 'chillen'. Lekker toch!

Onze Thailand reis begon in Bangkok, de hoofdstad van Thailand. Nu dacht ik dat Sydney al groot was, maar Bangkok is nog veel heftiger. Met zo'n 8 miloen mensen in Bangkok (stad) zelf en 15 miljoen in Bangkok (provincie), kun je je voorstellen dat het er ontzettend druk is.

Nadat we op het gloednieuwe vliegveld van Bangkok waren aangekomen, hebben we een taxi gepakt naar ons hostel. Voor deze 45 minuten durende rit, waren we totaal 15 euro kwijt. Alleen dit is al een gigantisch verschil met Nederland of Nieuw Zeeland. Ook het eten en drinken (je gaat eigenlijk altijd eten halen) kost niet bijzonder veel en dat moet je nagaan dat Bangkok waarschijnlijk een van de duurdere plaatsen in Azië is.

Op onze tweede dag in Bangkok besloten we de nabije omgeving van het hostel wat te bekijken. Op 10 minuten afstand van het hostel bevindt zich het beroemde Khao San Road. Khao San Road is de place to be wat het nachtleven betreft. De hele straat is vol met cafe's en disco's. Iedere dag van de week is het hier een gigantisch feest. Overdag staat deze straat vol met kraampjes en kun je rustig een drankje doen. Overdag hebben we dan ook de kraampjes bekeken, onderhandeld met de kraameigenaren over wat prijzen en een lekker biertje gedronken. We hebben dit samen gedaan met een jongen uit Zevenbergen, Nick. Tevens werden we vergezeld door een Tilburger. Omdat we het nachtleven uiteraard ook wilden meemaken hier, zijn we onze tweede en derde nacht in Bangkok wezen stappen. Nu hadden we in Nieuw Zeeland de laatste weken niet bijster veel gestapt, dus er was zeker wat in te halen. Ondanks de nieuwe cultuur en vele indrukken die we op hebben gedaan in Thailand, hebben we tijdens ons verblijf in Bangkok zeer weinig uitgevoerd. We zijn wel met een groepje naar de Chatuchak Weekendmarket geweest, welke misschien nog wel groter is dan heel Scherpenisse. Buiten dit hebben we vrij weinig uitgevoerd. We mogen op z'n tijd toch ook wel even van de vakantie genieten toch?! Tevens leefden we met de gedachte dat we zeer zeker genoeg tempels en overige culturele bezienswaardigheden zouden gaan tegenkomen tijdens onze reis door Thailand.

Vanuit Bangkok besloten we per nachttrein af te reizen naar Chiang Mai. Chiang Mai ligt in het noorden van Thailand. Het was dan ook ideaal om een nachttrein te pakken, aangezien de treinrit 14 uren duurde. Het mooie van deze trein was, dat ze netjes een bed voor je opmaakten zodat iedereen rustig kon slapen. Nadat we in de morgen waren aangekomen in Chaing Mai, hebben we de rest van de dag ingevuld met het bezoeken van wat tempels (maar als je er 3/4 hebt gezien heb ik ze allemaal wel even gezien..) en het bezoeken van een avondmarkt. De volgende dag zouden we aan een 3-daagse jungletocht beginnen. Voordat we echt de jungle ingingen, werd ons de kans geboden op een olifant te rijden. Ik moet zeggen dat het een zeer bijzondere ervaring was, maar moet aan de andere kant eerlijk zeggen dat ik niet helemaal weet of het nou echt wel zo leuk was. Die beesten worden niet bepaald lief behandeld. Tevens horen olifanten niet op deze manier te worden gebruikt. Van alle backpackers die we spraken over het olifantrijden, had 100% dezelfde mening. Na het olifantrijden begon onze wandeltocht door de jungle. Ondanks het vele lopen hebben we bij prachtige watervalletjes gegeten en gezwommen, hebben we veel natuur gezien, hebben we geslapen op zeer bijzondere plekken, hebben we van die typische dorpjes gezocht en hebben we dus een hele ervaring opgedaan. De jungletrip hebben we afgesloten met 'bamboorafting'. Je zit op een vlot van Bamboosstammen. De rivier is erg rustig, dus hard gingen we helaas niet. Toch was het wel relaxed en rustgevend om jezelf op deze manier door de Thaise natuur te begeven. De echte afsluiter van de enerverende jungetocht was wel wat triest. Op het moment dat wij stonden te wachten op ons vervoer, werden we gestalkt door 2 Thaise dames die sieraden wilden verkopen. Zelfs na 3518 keer nee te hebben gezegd, dachten ze nog steeds dat we misschien toch iets wilden kopen. Aan hun pogingen tot verkopen kwam een abrupt einde toen er ineens een knal te horen was. 2 dames en 1 kindje, rijdend op 1 motorscooter (Zonder Helm!), waren vol op de weg geklapt. Het kindje leek een gebroken been te hebben, 1 vrouw liep behoorlijk moeilijk, maar de andere vrouw (de bestuurder) bleef 2 minuten roerloos op de grond liggen. Gelukkig kwam er na 2 minuten wat beweging in. Ze had een flinke hoofdwond en leek behoorlijk van slag. Ik denk dat ze van geluk mogen spreken dat ze er uiteindelijk zo goed vanaf zijn gekomen. Nu rijdt in Thailand het merendeel van de scooter- en motorrijders zonder helm, dus is het risico voor henzelf.

Na Chiang Mai besloten we de bus te pakken naar Sukhotai. Om toch wat speciale tijd vrij te maken voor cultuur, besloten we de afweging te maken tussen het bezoeken van Sukhotai of het bezoeken van Ayyuthaya. Vanwege het feit dat we qua vervoer makkelijk naar Sukhotai konden gaan, in combinatie met het feit dat Sukhotai zeker minder toeristisch is, hebben we Ayyuthaya dus overgeslagen. In Sukhotai vind je veel ruïnes terug vanuit de Thaise cultuur. Sukhotai was de hoofdstad van het Koninkrijk Sukhotai dat tussen 1238 en 1438 bestond. Het was bijzonder om dit historische park te bezoeken, ondanks dat het eigenlijk veel en veel te warm was.

De tijd ging helaas wel wat dringen, aangezien de Full Moon Party over een paar dagen zou gaan plaatsvinden. Om onszelf langzaam aan richting dit feest te gaan begeven, besloten we vanuit Sukhotai aan een flinke reis te beginnen. Nadat we na een 7 uren durende busrit aankwamen in Bangkok, besloten we de nachttrein (12 uren rijden) te boeken richting Surat thani. Hier zou de bus naar de pier (1 uur rijden) direct klaar staan, waarna een boottocht van anderhalf uur zou plaatsvinden naar het toeristische eiland Koh Samui. Vanwege het late boeken van de trein, waren er geen bedden meer beschikbaar. We moesten het deze nachtrit dan ook doen met een bankje. Comfortabel was het absoluut niet, maar al met al valt er niks te klagen. Toch was ik erg blij dat ik na een uur of 30 reizen eindelijk in het hostel op Koh Samui was aangekomen. Om wat slaap in te halen, hebben we onszelf een gratis strandbed geregeld. Dit was voor mij wel even het echte Thailand gevoel. In mijn 8 maanden reizen nu, had ik nog niet op deze manier op zo'n prachtig strand gelegen.

Onze tweede dag op Koh Samui besloten we een motorscooter (125 CC) te huren. Het huren van een motor in Thailand kost werkelijk geen klap (4-5 euro per dag). We hebben het hele eiland rondgereden. Het feit om te rijden was gewoon zo genieten, echt een prachtige dag.

Met nog 1 dag te gaan voordat de Full Moon Party zou beginnen, zouden we afreizen naar Koh Phagnan, het eiland waar dit waanzinnig grote feest altijd plaatsvindt. We hadden hier met een paar Nederlanders, die we in Thailand hadden ontmoet, afgesproken. Tevens kregen we er 2 vrienden uit Amsterdam bij. Met z'n 9en besloten we op de dag van de Full Moon Party om opnieuw een motorscooter te huren. Wederom prachtig. In de avond konden we onszelf gaan opmaken voor de knaller van onze trip. In feite leefden we gewoon al 2 weken toe naar de Full Moon Party. Het was een hele ervaring om hier bij te zijn. Zoveel mensen, zoveel gezelligheid en veel goede muziek. De zon was in ieder geval al boven, voordat we het bed besloten in te duiken. Een unieke ervaring.

Ook de volgende dag besloten we de scooters nog een dag te huren. Helaas ging er op een bepaald moment wel even wat fout, waardoor 2 scooters wat schade opliepen. Nu is het huren van een scooter zelf heel goedkoop, maar voor de lulligste krasjes vragen ze de jackpot.

Na een week te hebben vertoefd op deze 2 zonnige, toeristische eilandjes, zit de Thailandtrip er op. De trip hebben we, na een lange boot + bustrip, afgesloten in Bangkok. Helaas (!!) gaat Tobias naar huis. Ook mijn plannen zijn echter veranderd. In plaats van Laos en Cambodja (en wellicht Vietnam) ga ik nu, op 7 mei, naar Indonesië. De planning nu is om hier voor een week of 4 naar toe te gaan.

Niks is zeker, alleen het feit dat ik mijn reis met 2 weken heb verkort. Ik zal 12 juni arriveren op Schiphol Amsterdam. Ik heb dus nog ruim 1 maand (van de 10) over. Laos, Cambodja en Vietnam blijft dus op mijn lijstje staan om ooit nog eens te bezoeken.

Thailand was een bijzondere ervaring. We hebben er onwijs veel mensen, waaronder veel Nederlanders, ontmoet. We hebben zelfs meer Nederlanders ontmoet in 2,5 week Thailand, dan in 7,5 maand Nieuw Zeeland. Toch is het voor mij nu wel mooi geweest in Thailand. Met Indonesië open ik wederom een nieuw hoofdstuk - wellicht het laatste hoofdstuk - in dit lange avontuur.

Uiteraard zal ik ook weer proberen over Indonesië een verhaal te schrijven.

Voor nu, het ga jullie goed en tot de volgende keer.

Anco

Tante Ineke

Jeetje, ik was op de dag zelf al wel begonnen met lezen maar moest (even) onderbreken: nu heb ik alles bijgelezen en het was weer geweldig, favo neef!
Je had er een real life soap van moeten maken, haha!
Ik ga gauw de rest lezen!
Dikke kus... x